Ολοκληρώθηκε με μεγάλη επιτυχία τo 2ο Θερινό Σχολείο Μαθηματικών Κρήτης: «Μαθηματικές ΑποΔράσεις 2019» που οργάνωσε το Σπουδαστήριο Θεωρητικών Μαθηματικών του Τμήματος Μαθηματικών και Εφαρμοσμένων Μαθηματικών με τη χρηματοδότηση της Περιφέρειας Κρήτης 2-5 Ιουλίου στις εγκαταστάσεις της Πανεπιστημιούπολής Βουτών.
To σχολείο περιελάμβανε τις
Μαθηματικές ΑποΔράσεις 2019 - Διασκεδαστικά Μαθηματικά: Για μαθητές που αποφοίτησαν από την Στ' Δημοτικού. Δόθηκε έμφαση σε μαθηματικά παιχνίδια, γρίφους, σπαζοκεφαλιές και τρισδιάστατες κατασκευές
Μαθηματικές ΑποΔράσεις 2019 - Η Τέχνη των Μαθηματικών στο κέντρο των Επιστημών και της Τεχνολογίας: Για μαθητές που αποφοίτησαν από την Γ' Γυμνασίου. Στόχος του σχολείου ήταν οι μαθητές να εξερευνήσουν τη σύγχρονη μαθηματική γνώση και την κομβική της σχέση με τις άλλες επιστήμες και την τεχνολογία.
Το Θερινό Σχολείο για τους μαθητές της Στ΄ Δημοτικού παρακολούθησαν 64 μαθητές από όλη την Κρήτη. Μια μικρή απόδραση για τους “μικρούς μας φοιτητές” από την καλοκαιρινή ραστώνη και συνάμα ένα ταξίδι ανακάλυψης κάτι νέου και δημιουργικού.
Η καλοκαιρινή ΑπόΔραση περιελάμβανε:
Η τελική απόδραση από το σχολείο έγινε μετά από επιτυχή αναζήτηση της Χαμένης Τελευταίας Σελίδας του Ημερολογίου των ανακαλύψεων του Δρ. Παπακυριακόπουλου μέσα στην αίθουσα του «Κυπάρισσου» που είχε συμβεί ένα «τραγικό συμβάν» πριν από πολλά χρόνια. Οι "μικροί ντετέκτιβς" χωρισμένοι σε οκτώ ομάδες αναζήτησαν τη χαμένη σελίδα λύνοντας μαθηματικούς γρίφους στο μεγάλο "σκοτεινό δωμάτιο". Η νικήτρια ομάδα αυτού του συναρπαστικού Μαθηματικού Escape Room κέρδισε μια εκδρομή στο Αστεροσκοπείο του Σκίνακα.
Το θερινό σχολείο για μαθητές που τελείωσαν την Γ’ Γυμνασίου ήταν μια πρωτόγνωρη εμπειρία και ένα καινοτόμο εγχείρημα μιας και περιελάμβανε και θεματολογία πανεπιστημιακής ύλης που έπρεπε να διδαχθεί στους «νέους μας φοιτητές» με εύληπτο τρόπο. Το σχολείο παρακολούθησαν 50 μαθητές από όλη την Κρήτη.
Εμείς οι διδάσκοντες, μάλλον συνεπαρμένοι από το επίπεδο των μαθητών αλλά και συνηθισμένοι να απευθυνόμαστε σε φοιτητές διδάξαμε την ύλη με λίγο μεγαλύτερη ταχύτητα από αυτή που θα έπρεπε. Χαλάλι όμως, μια και οι νέοι μας φοιτητές γνώρισαν πολύ περισσότερα πράγματα. Εξάλλου η ενθουσιώδης και δια βοής καταφατική απάντηση των μαθητών στο ερώτημα αν θα ξαναφοιτούσαν στο σχολείο του χρόνου μας αντάμειψε.
Η καλοκαιρινή ΑπόΔραση περιελάμβανε:
Στην εκδήλωση αυτή που διοργανώθηκε το βράδι της 2ης ημέρας, συμμετείχαν όλοι οι μαθητές της Μαθηματικής ΑπόΔρασης όσο και οι οικογένειες τους, σε μια πρώτη επαφή-γνωριμία με τον έναστρο ουρανό και τις βασικές αρχές αστροφυσικής-αστρονομίας.
Στον αύλειο χώρο του Πανεπιστημίου παρατάχθηκαν τρία (3) ερασιτεχνικά ρομποτικά και χειροκίνητα τηλεσκόπια με την βοήθεια των οποίων το κοινό μπόρεσε να παρατηρήσει σε μεγέθυνση τόσο τους πλανήτες (Αφροδίτη, Δια, Κρόνο, Άρη) όσο και τα εντυπωσιακά αντικείμενα βαθέως ουρανού (Σμήνος του Ηρακλή, Πλανητικό Νεφέλωμα της Λύρας αλλά και μακρινούς Γαλαξίες).
Πέραν της οπτικής παρατήρησης μέσω των τηλεσκοπίων το ακροατήριο ξεναγήθηκε στην αναγνώριση των βασικών θερινών αστερισμών και της μυθολογίας που τους συνοδεύουν.
Μέρος των στοιχείων αυτού του βιωματικού μαθήματος εξετάστηκαν την τελευταία ημέρα του σχολείου στην δράση του παιχνιδιού των γρίφων στο Σκοτεινό Δωμάτιο για τους μαθητές της ΣΤ΄Δημοτικού.
Tο απόγευμα της τελευταίας μέρας και αμέσως μετά το κλείσιμο του σχολείου περίπου 20 μαθητές του σχολείου της Γ΄ Γυμνασίου επισκέφθηκαν με τους γονείς τους τις εγκαταστάσεις του Ναυτικού Ομίλου Γαζίου Κρήτης. Οι προπονητές του ομίλου μίλησαν για την ιστιοπλοΐα και τις δραστηριότητες του ομίλου. Οι μαθητές, αφού φόρεσαν σωσίβια, έκαναν, συνοδεία αθλητών του ομίλου, μια μικρή διαδρομή με τα σκάφη 420 και Pico.
Την ευθύνη για τη διδασκαλία του Σχολείου για τους μαθητές του Δημοτικού είχαν οι κυρίως διδάσκοντες:
Στη διδασκαλία της ενότητας "μαθηματικοί γρίφοι και παιχνίδια" συμμετείχε ο κ. Πανταζής Χούλης, διδάκτωρ μαθηματικός, ειδικός στους γρίφους.
Την επιμέλεια και υλοποίηση του "Μαθηματικού Escape Room" είχε ο εκπαιδευτικός Μ. Περάκης. Συμμετείχαν μέλη της Θεατρικής Ομάδας του Πανεπιστημίου.
Την ευθύνη για τη διδασκαλία του Σχολείου για τους μαθητές του Γυμνασίου είχαν οι κυρίως διδάσκοντες:
Στη διδασκαλία της ενότητας «Μαθηματικά ταξίδια στο κύμα» συμμετείχε ο κ. Μανόλης Αποστολάκης, δάσκαλος ιστιοπλοΐας και ναυτικής τέχνης.
Την ευθύνη της διδασκαλίας στο Τμήμα Επιστήμης Υπολογιστών είχαν:
Την ευθύνη του συντονισμού των εργαστηρίων στο Τμήμα Επιστήμης Υπολογιστών είχαν: Σταύρος Κατερός και Αντώνης Ψιστάκης (μεταπτυχιακοί φοιτητές), Νίκος Κρασσάς (Μέλος ΕΤΕΠ). 15 προπτυχιακοί και μεταπτυχιακοί φοιτητές του Τμήματος Επιστήμης Υπολογιστών συμμετείχαν ως βοηθοί στην υλοποίηση των εργαστηρίων.
Εκπαιδευτικές δραστηριότητες της Citylab: Άλκης Ελευθερίου (διδασκαλία, επιμέλεια), Δημήτρης Μπλουγουράς (οργάνωση, σχεδιασμός), Γιάννα Κολουντζάκη (βοηθός εργαστηρίων).
Στο Τμήμα Χημείας η οργάνωση και επίβλεψη του εργαστηρίου για τους μαθητές Δημοτικού έγινε από τις Μαρία Φουσκάκη, Χημικό ΕΤΕΠ και Μαρία Αποστολάκη, Χημικό ΕΔΙΠ με τη βοήθεια 4 προπτυχιακών φοιτητριών.
Η ξενάγηση των μαθητών του Γυμνασίου στο Τμήμα Χημείας έγινε από τη Μαρία Φουσκάκη Χημικό ΕΤΕΠ και η επίδειξη πειραμάτων χημείας στους μαθητές του Γυμνασίου έγινε από την ομάδα επίδειξης πειραμάτων του τμήματος που αποτελείται από τους Χημικούς/ Μεταπτυχιακούς Μεταξά Γιάννη και Γκουβούση Άγγελο και τις φοιτήτριες Φωτιάδη Αλίκη, Θωμαΐδη Μαρία και Δρακωνάκη Βαλάντω με υπεύθυνο τον κ Κουβαράκη Αντώνη, Χημικό, ΕΔΙΠ.
Συντονισμός και διδασκαλία εργαστηρίων στο Τμήμα Φυσικής:
Στην εκπαιδευτική διαδικασία και στην επίβλεψη των μαθητών καθ’ όλη τη διάρκεια των σχολείων συμμετείχαν:
Εθελοντές Μαθηματικοί της Μέσης Εκπαίδευσης:
Μεταπτυχιακοί φοιτητές του Τμήματος:
Προπτυχιακοί φοιτητές του Τμήματος:
Οι Οργανωτές και Διδάσκοντες του 2ου Θερινού Σχολείου Μαθηματικών Κρήτης ευχαριστούν τους μαθητές και τους γονείς τους για τη συμμετοχή τους σε αυτή τη δημιουργική περιπέτεια. Ήταν μια αξέχαστη εμπειρία για όλους μας. Tα χαμόγελα ικανοποίησης των μαθητών και τα εγκωμιαστικά σχόλια των γονέων μας δίνουν δύναμη να επαναλάβουμε το σχολείο και του χρόνου με περισσότερες ακόμα εκπλήξεις.
Ευχαριστούμε τους εθελοντές Μαθηματικούς της Μέσης Εκπαίδευσης, τα Τμήματα Επιστήμης Υπολογιστών, Χημείας και Φυσικής του Πανεπιστημίου, την Αστρονομική Φοιτητική Ομάδα του Πανεπιστημίου, τη Θεατρική Ομάδα του Πανεπιστημίου, το Γυμναστήριο του Πανεπιστημίου, την Εκπαιδευτική Εταιρεία CityLab, τον Ναυτικό Όμιλο Γαζίου, καθώς και τις υπηρεσίες του Πανεπιστημίου και της Περιφέρειας Κρήτης για την καθοριστική συμβολή τους στην υλοποίηση του Θερινού Σχολείου.
Ευχαριστούμε τον Περιφερειάρχη Κρήτης κ. Σταύρο Αρναουτάκη καθώς και τον κ. Λάμπρο Καμπουράκη, Εντεταλμένο Περιφερειακό Σύμβουλο στον τομέα Παιδείας στην Περιφερειακή Ενότητα Ηρακλείου για την ενεργή υποστήριξη τους στην υλοποίηση του 2ου Θερινού Σχολείου Μαθηματικών Κρήτης.
Α. Φειδάς | Καθηγητής του Τμήματος και Διευθυντής του Σπουδαστηρίου Θεωρητικών Μαθηματικών, υπεύθυνος του έργου «Μαθηματικές Αποδράσεις» στον Ειδικό Λογαριασμό Κονδυλίων Έρευνας (ΕΛΚΕ) του Π.Κ. |
---|---|
Γ. Κοσιώρης | Καθηγητής του Τμήματος και Διευθυντής του Εργαστηρίου Εφαρμοσμένων Μαθηματικών |
Α. Κουβιδάκης | Καθηγητής του Τμήματος |
E. Τζανάκη | Επίκουρη Καθηγήτρια (υπό διορισμό) του Τμήματος |
Μ. Περάκης | Μαθηματικός Μέσης Εκπαίδευσης και Πρόεδρος του Παραρτήματος της ΕΜΕ Λασιθίου |
Ε. Καφάτου | Προσωπικό της Γραμματείας του Τμήματος |
Ε. Βλαχάκη | Προσωπικό της Γραμματείας του Τμήματος |
A.Αναστασάκος | Ανάπτυξη και επιμέλεια της ιστοσελίδας |